Ερωτήσεις αναγνωστών και οι απαντήσεις μας.

 

NAME: Νίκος Γαλής

COUNTRY: Ελλάδα – Εύοσμος – Θεσσαλονίκης

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Θα ήθελα δύο ερωτήσεις ακόμα, διαβάζοντας σήμερα κάποια άρθρα σας.

Εγώ έχω την Γραφή του Βάμβα, την οποία ο ιερέας αυτός που τυγχάνει να είναι και ο πνευματικός μου, δεν την δέχεται. Δεν ξέρω γιατί.

Η πρώτη ερώτησή μου είναι στο άρθρο σας "τι δεν θα διαβάζουν οι χριστιανοί στην βίβλο τους", γράφετε ότι όσες γυναίκες γλωσσολαλούν σε μία εκκλησία δεν επιτρέπεται διότι δεν είναι συγκεχωρημένο σ'αυτές να λαλούν. αυτό δεν αφορά την διδασκαλία μόνο μέσα στην εκκλησία και όχι την προφητεία ή την γλωσσολαλιά ή την υμνολογία; Στους κορινθίους ο ΑΠ. Παύλος προτρέπει όλους στα πνευματικά χαρίσματα και υπάρχουν προφήτησες.

Η δεύτερή μου ερώτηση είναι γιατί δεν υπάρχουν αυτά στην ορθόδοξη εκκλησία που πηγαίνω. Σας ευχαριστώ που μ' απαντήσατε.

Νίκος Γαλής. Θεσσαλονίκη.

 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αγαπητέ Νίκο,

Χάρηκα που δέχτηκες την προηγούμενη απάντηση μου ως Βιβλική τοποθέτηση σε αντίθεση με την αδιαφορία και την παραπλάνηση που προξένησε ο ιερέας στο ερώτημά σου.

Για την Γραφή του Αρχιμανδρίτη Νεόφυτου Βάμβα (Μετάφραση της Βίβλου από το αρχαίο κείμενο στην Καθαρεύουσα, 1831-1850) που μου λες ότι διαβάζεις και δεν την δέχεται ο ιερέας σου, μάθε ότι γενικά δεν είναι αποδεκτή από το σύνολο της ιεραρχίας διότι ο Βάμβας άνοιξε τον δρόμο για κατανόηση των Γραφών από τον απλοϊκό πιστό (εάν μελετάει), και αυτό δεν το θέλει το ιερατείο. Διάβασε περισσότερα στο άρθρο για την Αγία Γραφή και το όνομα Βάμβας.

Όσον αφορά την γλωσσολαλιά των γυναικών στην εκκλησία, ας δούμε το σχετικό κεφάλαιο:

Ο Παύλος στο κεφάλαιο Α' Κορινθίους: ιδ' 1 έως 33, μιλάει στους αδελφούς (άνδρες) και τους προτρέπει όταν μιλούν άγνωστη γλώσσα να το κάνουν ως πρέπει και όχι όπως έως τότε το έκαναν, διότι προκαλούσαν σύγχυση ("δεν θέλουσιν ειπεί ότι είσθε μαινόμενοι;" εδ: 23).

Αμέσως μετά την προτροπή στους αδελφούς -άνδρες- μιλάει και πάλι στους άνδρες αναφερόμενος στις γυναίκες τους, που καθώς φαίνεται τις άφηναν ελεύθερες να μιλούν στην εκκλησία ανεξέλεγκτα, και διατάσει να μή "λαλώσιν", αλλά να σιωπούν. Ούτε καν θα πρέπει να ρωτούν ερώτηση μέσα σε εκκλησία, αλλά να ρωτούν τους άντρες τους στο σπίτι. Τους παρατηρεί επίσης ο Παύλος λέγοντάς τους:

"Μήπως από σας εξήλθεν ο λόγος του Θεού, ή εις σας μόνους κατήντησεν;"

σαν να τους λέει ότι δεν ερμηνεύουν σωστά τις Γραφές και αφήνουν τις γυναίκες να λαλούν στην εκκλησία, και αυτό που διατάζει ο Παύλος, είναι εντολή του Κυρίου (εδάφιο 37).

Για τις γλώσσες τους επισημαίνει λέγοντας: (εδάφιο 22, αρχαίο κείμενο)

"ώστε αι γλώσσαι εις σημείον εισίν ου τοις πιστεύουσιν αλλά τοις απίστοις η δε προφητεία ου τοις απίστοις αλλά τοις πιστεύουσιν".

Η γλωσσολαλιά είναι σημείο ΜΟΝΟΝ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΠΙΣΤΟΥΣ (για να ακούσουν το Ευαγγέλιο στη γλώσσα τους), όχι για πιστούς, άρα κακώς ομιλείται έως και σήμερα στις περισσότερες Πεντηκοστιανές εκκλησίες, εκτός εάν θεωρούν ότι όλοι αυτοί που υπάρχουν εκεί μέσα, είναι… άπιστοι! Δέν ισχύει ο ισχυρισμός τους ότι ο λαλών γλώσσες είναι και σημείο ότι έλαβε το Άγιο Πνεύμα.

 Ο Παύλος λέει:

"Μή πάντες λαλώσιν γλώσσας"; [Α’ Κορ. ιβ’ 30].

Δηλαδή όσοι στην πρώτη Εκκλησία δεν λαλούσαν γλώσσα δεν είχαν το Άγιο Πνεύμα; Ο Παύλος τους αποκαλεί αδελφούς αγίους. Άστοχος είναι λοιπόν ο ισχυρισμός αυτός. Εάν παρατηρήσει κάποιος τέτοιες συναθροίσεις γλωσσολάλων, θα διαπιστώσει ότι, το μεγαλύτερο ποσοστό πιστών που γλωσσολαλεί είναι γυναίκες, και σε κάποιες συναθροίσεις μάλιστα, μόνο γυναίκες, και επειδή δεν υπάρχει κάποιος διερμηνεύων (πώς θα μπορούσε άλλωστε σε τέτοια μενόμενη οχλαγωγία) "διερμηνεύουν" μόνες τους αυτά που… είπαν.

Η άγνωστη γλώσσα, σύμφωνα με την Καινή Διαθήκη, δεν ήταν γλώσσα νέα που δεν μιλήθηκε μέχρι τότε ("θέλουσι λαλεί γλώσσας νέας" Μάρκος: ις' 17), αλλά γλώσσα νέα γι' αυτούς που θα την μιλούσαν και δεν την ήξεραν πριν, όμως, ήταν κατανοητή σ' αυτούς που θα την άκουγαν, διότι θα άκουγαν το ευαγγέλιο στη γλώσσα τους όπως ακριβώς έγινε την ημέρα της Πεντηκοστής με τούς Μαθητές τού Κυρίου, όπου τό Άγιο Πνεύμα με πὐρινες γλώσσες τούς έκανε και λαλούσαν καί "ήκουον αυτούς είς έκαστος λαλούντας με την ιδίαν αυτού διάλεκτον".

Σήμερα δυστυχώς, το μόνο που ακούς σε Πεντηκοστιανές εκκλησίες, είναι ήχοι άναρθροι και πολλές φορές ξέφρενες κραυγές, και για να το επαναλάβω, περισσότερο από γυναίκες, γι' αυτό και έγραψα στο άρθρο μου μέσα σε παρένθεση (νομίζουν ότι) γλωσσολαλούν".

"Οι γυναίκες να μη λαλώσι".

Το "λαλώσι" που είπε ο Παύλος, προέρχεται από το ΛΑΛΈΩ,= "φλυαρώ, πολυλογώ, εκπέμπω άναρθρους ήχους" σε αντίθεση με τον έναρθρο λόγο. Αυτό ήθελε ο Παύλος να αποτρέψει από την εκκλησία. Έγραψε στους Κορινθίους αυτά που έγραψε για τις χριστιανές γυναίκες, ότι πρέπει να σιωπούν και να μη μιλούν, αλλά να ρωτούν τον άντρα στο σπίτι. Μετά όμως ο Παύλος, προσθέτει και την "απόδειξη" του ισχυρισμού του, λέγοντας: "καθώς και ο νόμος λέγει".

Τί όμως λέει ο νόμος για την γυναίκα; Γένεσις: γ' 16β:

 (Λέει ο Θεός), "και προς τον άνδρα σου θέλει είσθαι η επιθυμία σου, και αυτός θέλει σε εξουσιάζει".

Άρα, εφόσον υπάρχει άνδρας μέσα στην εκκλησία για να εξουσιάζει (με την καλή έννοια πάντα), η γυναίκα είναι πρέπων να σιωπά και να ησυχάζει, διότι:

"κεφαλή παντός ανδρός είναι ο Χριστός, κεφαλή δε της γυναικός ο ανήρ" (Α' Κορ: ια' 3).

Η προσευχή και η προφητεία είναι ξέχωρα της γλωσσολαλιάς, και μας λέει πάλι ο Παύλος:

"Πάσα δε γυνή προσευχομένη ή προφητεύουσα με την κεφαλήν ασκεπή καταισχύνει την κεφαλήν εαυτής" (Α' Κορ: ια' 5),

Παρεμπιπτόντως να πούμε ότι σε τέτοια περίπτωση η γυναίκα πρέπει να καλύπτει την κεφαλή της.

Σύμφωνα με την Αγία Γραφή οι προφήτες επικοινωνούσαν με τον Θεό μέσω του Πνεύματος του Θεού, ενώ ο γλωσσολάλος λαλεί με το δικό του πνεύμα προς τον Θεό. Αυτή η διαφορά πρέπει να γίνει αντηλιπτή διότι η προφητεία είναι ανώτερη της γλωσσολαλιάς, γι' αυτό και ο Παύλος τους λέει ότι:

"ο προφητεύων είναι μεγαλήτερος παρά ο λαλών γλώσσας".

Επίσης, θα πρέπει να προσέξουμε και τους λόγους του Παύλου:

"Ευχαριστώ εις τον Θεόν μου ότι λαλώ πλειοτέρας γλώσσας παρά πάντας υμάς· πλην εν τη εκκλησία πέντε λόγους προτιμώ να λαλήσω διά του νοός μου, διά να κατηχήσω και άλλους, παρά μυρίους λόγους με γλώσσαν αγνώριστον",

που σημαίνει ότι οι γλώσσες του Παύλου ήταν κατανοητές και προτιμούσε στην εκκλησία, χάριν της οικοδομής, να λαλήσει πέντε λόγους μόνο παρά μύριους που δέν θα φέρουν οικοδομή, σε αντίθεση με την οχλαγωγία που επικρατεί στις σημερινές εκκλησίες που επιμένουν στην γλωσσολαλιά. Προφήτισσες στην Καινή Διαθήκη βλέπουμε την Άννα, την Ελισάβετ, την Μαριάμ αλλά και τις θυγατέρες του Φιλίππου.

Το δεύτερο ερώτημά σου, γιατί δεν υπάρχουν αυτά στην ορθόδοξη εκκλησία (προσευχή και προφητεία γυναικών, διότι για τις γλώσσες αναφερθήκαμε), θα πρέπει να ρωτήσεις τους υπευθύνους.

Θα ήταν ευκολότερο για μένα, φίλε Νίκο, να σου απαντήσω σε λίγες γραμμές, αλλά η εκτενής αναφορά μου στο θέμα μας έγινε και για αναγνώστες μας που έχουν παρόμοιες απορίες, γι' αυτό και "πολυλόγησα" περισσότερο, ευχόμενος να μη σε κούρασα.

 
Ευχαριστώ για την επικοινωνία.
 
Με αγάπη Χριστού
Γιώργος Οικονομίδης
sporeas.gr
 
 

************

 

NAME: Νίκος Γαλής

COUNTRY: Ελλάδα – Εύοσμος Θεσσαλονίκης

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σας ευχαριστώ και πάλι κύριε Οικονομίδη, μακάρι να μπορούσαν να μου εξηγήσουν τόσες απορίες που έχω και εδώ στην ενορία μου. Δεν καταλαβαίνω ακόμα την εμμονή του πνευματικού μου πατέρα, να σταματήσω να διαβάζω την Γραφή του Βάμβα, ενώ μου την χάρισε εντελώς δωρεάν η μητέρα ενός φίλου μου από την Ανω Τούμπα. Και το θεωρώ ιδιαίτερο πνευματικό δώρο. Σας κούρασα, συγγνώμη με τις ερωτήσεις μου, κατάλαβα για την γλωσσολαλιά. Απλά δεν μπόρεσα να καταλάβω

1) από που ακριβώς φαίνεται ότι ο Απόστολος Παύλος μιλούσε μόνο σε άνδρες, διότι η επιστολή ήταν για όλη την Εκκλησία της Κορίνθου και

2) η προφητεία στην σημερινή εποχή είναι η διδασκαλία; Αν ναι (κάτι το οποίο πιστεύει και ο παππάς της ενορίας μου, τότε γιατί ο Απ. Παύλος αναφέρεται σε προφητεία, είδη γλωσσών, ερμηνεία γλωσσών, διδασκάλους, ευαγγελιστές κτλ. Δηλαδή φαίνεται να ξεχωρίζει την προφητεία από την διδασκαλία. Οι ευαγγελιστές σήμερα είναι οι θεολόγοι και οι προφήτες είναι οι ιερείς, ενώ διδάσκαλοι είναι οι ιερείς που δεν έχουν το δικαίωμα να εξομολογούν; Δεν μου απαντάνε από την Εκκλησία και δεν ξέρω που να ρωτήσω. Και πάλι σας ευχαριστώ. Νίκος Θεσσαλονίκη.

 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αγαπητέ Νίκο,

Όταν η αναφορά του Παύλου γίνεται στους άνδρες, το βλέπουμε από τα κείμενα που έχουμε στη διάθεση μας. Εξάλλου, η Χριστιανική συνάθροιση επιτελείτο από τους άνδρες και απηγορεύετο η γυναίκα να συμμετάσχει δημόσια. Μερικά εξ' αυτών των εδαφίων που ο Παύλος φαίνεται να απευθύνεται στους άνδρες της Εκκλησίας της Κορίνθου, είναι:

"Γενικώς ακούεται ότι είναι μεταξύ σας πορνεία, και τοιαύτη πορνεία, ήτις ουδέ μεταξύ των εθνών ονομάζεται, ώστε να έχη τις την γυναίκα του πατρός αυτού

Αλλά τώρα σας έγραψα να μη συναναστρέφησθε, εάν τις αδελφός ονομαζόμενος ήναι πόρνος ή πλεονέκτης ή ειδωλολάτρης ή λοίδορος ή μέθυσος ή άρπαξ· με τον τοιούτον μηδέ να συντρώγητε" (Α' Κορ. ε' 1 και 11)

"Δεν εξεύρετε ότι τα σώματά σας είναι μέλη του Χριστού; να λάβω λοιπόν τα μέλη του Χριστού και να κάμω αυτά μέλη πόρνης; Μη γένοιτο. Η δεν εξεύρετε ότι ο προσκολλώμενος με την πόρνην είναι εν σώμα;" (Α' Κορ. ς' 15-16).

Για την γυναίκα δεν μπορεί να πεί ότι προσκολλάται με την πόρνη. Στους άνδρες απευθυνόταν ο Παύλος (…αδελφοί) προτρέποντάς τους να αποφεύγουν την πορνεία, και όταν μιλούσε για την γυναίκα τους το τόνιζε να το καταλάβουν, λέγοντας: "Αι γυναίκές σας…".

Στο κεφάλαιο ζ' 1, βλέπουμε και πάλι τον Παύλο να μας δείχνει ότι απευθύνει στους άνδρες αδελφούς την επιστολή του:

"Περί δε των όσων μοι εγράψατε, καλόν είναι εις τον άνθρωπον να μη εγγίση εις γυναίκα",

που σημαίνει ότι οι άνδρες γράψανε στον Παύλο για το θέμα αυτό της γυναίκας, και ο Παύλος συμπεριλαμβάνει την απάντηση του στην εν λόγω επιστολή του, ενώ παρακάτω δίνει οδηγίες σε άντρες και γυναίκες, λέγοντας τους, να μη αποστερεί ο ένας τον άλλον από την σαρκική επαφή για να μη πέφτουν σε πειρασμό. Στο ίδιο κεφάλαιο βλέπουμε τον Παύλο να απευθύνεται και στις αδελφές γυναίκες, γράφοντας:

"Λέγω δε προς τους αγάμους και προς τας χήρας".

Το συγκεκριμένο σημείο που συζητάμε, για την γλωσσολαλιά, βλέπουμε να δέχονται οι άνδρες την κατευθυντήρια γραμμή του Παύλου, διότι όπως προανέφερα, ο Παύλος τους λέει: "Αι γυναίκές σας ας σιωπώσιν εν ταις εκκλησίες".

Η "ανδροκρατούμενη" Εκκλησία, δεν σήμαινε ότι υποβίβαζε την γυναίκα ως κατώτερη στα μάτια του Θεού, διότι ο Χριστιανισμός έβγαλε την γυναίκα από την δουλεία του ανδρός και την αποκατέστησε στην κοινωνική της θέση, όμως, έπρεπε να τηρούνται τα Βιβλικά κριτήρια μέσα στην συνάθροιση.

Γυναίκες, που βλέπουμε την αξία τους στο έργο του Θεού, έχουμε στην Βίβλο ούκ ολίγες με την "ευλογημένη μεταξύ των γυναικών" Μαριάμ, την κατά σάρκα Μητέρα του Κυρίου μας. Όμως καμιά τους δεν βλέπουμε να έχει ενεργό δράση μεταξύ των ανδρών μέσα στην Εκκλησία, ούτε και η Μητέρα του Κυρίου μας αναφέρεται στην Καινή Διαθήκη περισσότερο από 3-4 φορές. Έξω της Εκκλησίας, και ιδιωτικά, δεν απαγορεύεται να μιλήσουν για τον Λόγο του Θεού και να ευαγγελίσουν ψυχές, όταν έχουν το χάρισμα αυτό.

Στις Πράξεις των Αποστόλων (ιη') βλέπουμε ένα ζεύγος Χριστιανών, τους Ακύλα και την Πρίσκκιλα. Στην Συναγωγή, κάποιος Ιουδαίος ονόματι Απολλώς, ο οποίος ήταν "δυνατός εν ταις γραφαίς" και κατηχημένος την οδό του Κυρίου, "ελάλει και εδίδασκεν ακριβώς τα περί του Κυρίου, γινώσκων μόνον το βάπτισμα του Ιωάννου". Δέν γνώριζε όμως την ακριβή διδασκαλία του Χριστού και γι' αυτό ο Ακύλας με την Πρίσκκιλα "παρέλαβον αυτόν και εξέθεσαν εις αυτόν ακριβέστερα την οδόν του Θεού". Δέν απαγορεύτηκε στην γυναίκα (Πρίσκκιλα) να ευαγγελίσει τον άνδρα (Απωλλώ) αλλά τον παρέλαβε μαζί με τον άνδρα της, έξω από την Συναγωγή, και όχι μέσα, και του εξέθεσαν ακριβέστερα την οδό του Κυρίου, άσχετα εάν ο Απωλλώ ήταν "δυνατός εν ταις γραφαίς". Πολλοί νομίζουμε ότι είμαστε "δυνατοί και καλοί γνώστες των Γραφών" αλλά δεν γνωρίζουμε "ακριβέστερα την οδόν του Κυρίου".

Για την προφητεία που με ρωτάς, που κάποιοι την ερμηνεύουν ως την διδασκαλία -μαζί τους και ο ιερέας σου- πρέπει να την ξεχωρίσουμε, διότι στα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος που ο Παύλος μας αναφέρει, βλέπουμε να "…έδωκεν άλλους μεν αποστόλους, άλλους δε προφήτας, άλλους δε ευαγγελιστάς, άλλους δε ποιμένας και διδασκάλους" (Εφεσίους: δ' 11).

Όσον αφορά, και πάλι τον ιερέα σου, που σου απαγορεύει να διαβάζεις την Γραφή του Αρχιμανδρίτη Βάμβα, ζήτησέ του να σου πεί την αιτία και να σου υποδείξει τυχόν βασικές παρεκτροπές αυτής της μετάφρασης από το Εκκλησιαστικό κείμενο. Να είσαι σίγουρος ότι δεν θα μπορέσει, και θα αρχίσει να σου μιλά για… τον Ολυμπιακό (συγνώμη).

Γνώμη μου, φίλε Νίκο, είναι ότι ο καθένας θα έπρεπε να μελετά το αρχαίο κείμενο της Βίβλου, αλλά όταν αδυνατεί, το πλησιέστερο του αρχαίου είναι η μετάφραση του Βάμβα και όχι οι σημερινές μεταφράσεις στη δημοτική, όσο και αν θεωρούνται "καλές".

Διδάσκαλοι ιερείς που έχουν δικαίωμα(!!!) ή δεν έχουν για να εξομολογούν (όπως απορείς) δεν υπάρχουν σύμφωνα με την Καινή Διαθήκη. Διάβασε το σχετικό μας άρθρο "Ποιοί είναι Ιερείς"  και θα καταλάβεις την έννοια του ιερέα.

 
Ευχαριστώ για την επικοινωνία.
 
Με αγάπη Χριστού
Γιώργος Οικονομίδης
www.sporeas.gr “
www.BibleMedia.tv
 
Για περισσότερες Ερωτήσεις και Απαντήσεις
Δείτε την Κατηγορία μας:
 
ΡΩΤΑΤΕ καί ΑΠΑΝΤΑΜΕ
 
ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΕ ΦΙΛΟΥΣ ΣΑΣ

Από Γιώργος Οικονομίδης

Γεννημένος τό 1960, ο Γιώργος Οικονομίδης ασχολήθηκε με διάφορες εργασίες ώς πρός τό ζήν. Τό έτος 1988 ο Λόγος του Θεού, η Αγία Γραφή, μπήκε πλέον στην ζωή του και -συγκρίνοντας την Αγία Γραφή με την θρησκεία- του ετέθη στην ψυχή του τό μεγαλύτερο ερώτημα... "ΘΡΗΣΚΕΙΑ ή ΧΡΙΣΤΟΣ"; και έκτοτε, εφόσον επέλεξε τόν Χριστό, παρέδωσε την καρδιά του στόν Κύριο και Σωτήρα του Ιησού Χριστό, όπου και Τόν υπηρετεί από τότε με ποικίλους τρόπους, όπως: Αρθρογράφος σε εφημερίδες με δική του μόνιμη στήλη και, εκφωνητής επί τριετία σε Χριστιανικό Ραδιοφωνικό Πρόγραμμα του εξωτερικού (στην Ελληνική γλώσσα), όπου συνεχίζει επί σειρά ετών την διακονία του στό διαδίκτυο με την Χριστιανική Ιστοσελίδα του "sporeas.gr", καταναλώνοντας με αγάπη την ζωή και τόν χρόνο του στό έργο αυτό. Για 15 περίπου έτη εργαζόταν την επιχείρηση του στό εξωτερικό, όπου με την Χάρη και την βοήθεια του Θεού την ξεκίνησε από τό "μηδέν". Τό έργο του Θεού συνεχίζεται ανά τόν κόσμο και ο Γιώργος Οικονομίδης καταναλώνεται στό να συμβάλει στό οικοδόμημα αυτό ανάμεσα στους Έλληνες συμπατριώτες του και όχι μόνον, παρουσιάζοντας την αλήθεια του Ευαγγελίου ενάντια στό ιερατικό κατεστημένο που αρέσκεται στό καλλιεργημένο ψεύδος.